Blog

Gedoe met Whatsapp

De afgelopen dagen zijn verschillende berichten in het nieuws gekomen over de dienstverlening van gemeentes naar burgers via Whatsapp. Men maakt hierbij gebruik van een service die door een derde partij wordt aangeboden. Vorig jaar moest het bedrijf WaterMelon stoppen met deze dienst op last van Facebook en ging daarna failliet. Verschillende bedrijven claimen een gegarandeerde oplossing te hebben, maar dat hebben ze niet.

PageFreezer archiveert inmiddels heel veel sociale media kanalen maar Whatsapp behoort daar niet toe. Wij archiveren alleen als we gebruik kunnen maken van een officiële API die door de leverancier beschikbaar wordt gesteld. Deze regel passen wij toe om te garanderen dat het archiveren goed gaat en niet wordt geblokkeerd door de “uitgever”.

Het goede nieuws is dat Whatsapp nu inderdaad met een zakelijke service gaat komen. KLM is een van de pilotgebruikers. We verwachten dat de API nu ook snel beschikbaar gaat komen zodat ook deze klantcommunicatie zorgvuldig kan worden vastgelegd.

 

 

,

Comments are closed.